6 noiembrie 2017

Castelul Cantacuzino din Busteni


Lunile septembrie - octombrie ne-au prins calatorind la greu, dar pentru ca am multe-multe fotografii frumoase (realizate de sotul meu 😄) o sa le dozez asa incat postarile sa nu se incarce greu. 
Anul trecut am fost un weekend la Sinaia dar nu am reusit sa intram la Peles, sambata am urcat pe munte iar duminica dimineata era atat de aglomerat incat nu am gasit parcare, iar de atunci imi doresc sa ma intorc in Sinaia pentru Peles. Mi-am indeplinit dorinta cu varf si indesat, Pelesul se viziteaza cu ghid dar altfel nici nu ar fi avut acelasi farmec. Am vizitat si Pelisorul, unde nu exista ghid deci nici un traseu impus si nici timp limitat. Si nici multi vizitatori, majoritatea il ignora nejustificat. Ne-am plimbat apoi ore bune prin gradina imensa a domeniului, am avut noroc de o zi rece dar cu timp frumos. 
Din pacate pe site-ul castelului scrie ca fotografiile realizare in interior nu pot fi postate pe internet nici macar pe retelele de socializare asa ca de aici nu pot posta decat doua fotografii din exterior, in speranta ca astea nu constituie o problema. Biletul este pentru interior, curtea este cu acces liber. Apropo de bilete, intrarea costa 60 lei/persoana la Peles (tur complet) si 20 lei/persoana la Pelisor, plus 35 lei taxa foto. Si mai costa 10 lei taxa de parcare, dar parcarea se umple rapid inca de la prima ora. Exista si un vestiar unde iti poti lasa hainele dar nu si alte bunuri pentru ca usile nu se incuie.
Am constatat cu surprindere ca marea majoritate a vizitatorilor astepta la intrarea cu ghizi vorbitori de alte limbi. La intrarea cu ghid in limba romana nu am asteptat deloc la coada, tocmai se formase un grup si ne-au luat si pe noi. 


Mai jos este Pelisorul, locul de suflet al reginei Maria.


Am rezervat o alta dupa-amiaza castelului Cantacuzino din Busteni (noi preferam sa vedem mai putine locuri dar sa petrecem timp suficient acolo unde ajungem, bifatul destinatiilor nu este pentru noi). Construit la inceputul secolului XX de printul Gheorghe Grigore Cantacuzino, castelul este o adevarata bijuterie si beneficiaza de o amplasare magnifica, cu o priveliste chiar mai frumoasa decat a Pelesului. Din pacate acest castel a fost transformat in sanatoriu de catre comunisti, ceea ce a dus la zugravirea peretilor din unele incaperi in verde si la disparitia completa a mobilierului. Recent a fost deschis publicului si s-a scos la lumina decorul original al peretilor. Au ramas oricum nedeteriorate usile minunat sculptate, vitraliile, tavanele casetate si pictate diferit in fiecare incapere. 
Ca o anecdota, ghidul ne-a relatat ca printul, supranumit Nababul, a dorit sa paveze curtea si sa inveleasca acoperisul cu monede din aur. Discutand cu regele despre aceasta intentie, regele i-ar fi spus ca nu poate aseza monedele cu stema in sus, pentru ca ar calca in picioare insemnele tarii, dar nu se poate nici invers, pentru ca ar calca peste imaginea regelui. Asa ca i s-a permis cu conditia sa aseze monedele pe cant (vorbim despre epoca asa numitului leu greu, leul - aur). Nimeni nu se indoia ca Nababul nu ar avea suficienti bani, doar ca in scurt timp el a murit si planul a ramas nerealizat.


Imaginea de mai jos este din sala cea mare, sala de bal a castelului, unde peretii au fost decorati cu portrete ale stramosilor printului, printre care se numara mai multi domnitori ai Tarii Romanesti si Moldovei. 


Unii dintre ei apar si pe vitralii.












Biletul de intrare costa 20 de lei pentru care beneficiezi de tur ghidat, nu exista taxa foto si nici restrictii privind afisarea fotografiilor. Te poti plimba cat doresti prin gradina imensa si inca inflorita la final de septembrie, exista in acel moment si o expozitie de arta contemporana in gradina, iar in fata castelului un restaurant ii asteapta ce cei care au nevoie de refacerea fortelor. 
La intrarea in gradina exista doua parcari, una gratuita afara si una cu taxa de 5 lei in interior. 

6 comentarii:

  1. Am vizitat si eu Pelesul in urma cu vreo 5 ani si mi-a placut mult. Nu mai tin minte cat a costat turul, dar stiu sigur ca am avut ghid care ne explicat foarte frumos care-i treaba cu fiecare incapere. :) Gradina e superba, am zabovit mult pentru a face poze.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. O data-n viata merita vazut Pelesul, eu asa zic. Dar si Pelisorul, e pacat sa fii acolo si sa treci pe langa el.

      Ștergere
  2. Ce frumos! Pelesul l-am vizitat vara, era foarte aglomerat acolo, iar Pelisorul nu l-am vizitat, desi am fi vrut, dar nu mai stiu de ce, parca era deja ora inchiderii. Iar de castelul de la Busteni nici n-am stiut.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Anul trecut venind de la Sinaia am vazut castelul de la Busteni din masina si acasa am cautat pe net sa vad ce castel este si daca este deschis publicului, asa am aflat si eu de existenta lui.

      Ștergere
  3. Mi se pare impresionant castelul de la Busteni. Multumim ca ni l-ai adus mai in fata :)

    RăspundețiȘtergere